Partner serwisu
Drogi i autostrady

Co skrywały tereny pod budowaną S8 na Dolnym Śląsku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
16-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. GDDKiA Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

Na budowie dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S8 w okolicach Kobierzyc i Jordanowa Śląskiego trwają zaawansowane badania archeologiczne. Odkryto artefakty sprzed wielu tysięcy lat jak i z okresu II wojny światowej.

Do badań wykopaliskowych na podwrocławskim odcinku S8, Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków wskazał 22 stanowiska archeologiczne o łącznej powierzchni około 72 ha. Dotychczasowe badania potwierdzają, że w tych okolicach funkcjonowały grupy ludzkie od późnej epoki kamienia poprzez neolit, epokę brązu i żelaza oraz średniowiecze do okresu nowożytnego. Archeolodzy prowadzący badania wykopaliskowe natrafili zarówno na ślady pradawnego osadnictwa, jak i na miejsca pochówków. Wiele stanowisk ma charakter wielokulturowy o długim okresie funkcjonowania, tworząc niejednokrotnie wielkoobszarowe kompleksy osadnicze. Podczas prowadzonych badań ujawnione zostały także ślady działań wojennych związanych z II wojną światową.

Niebawem rozpoczną się badania archeologiczne na kolejnych odcinkach przyszłej drogi ekspresowej: pomiędzy Jordanowem Śląskim a Łagiewnikami oraz pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi a Bardem. Archeolodzy będą eksplorować 37 stanowisk archeologicznych na 42 ha.

Po terenowym etapie badań wykopaliskowych następuje opracowanie wyników badań, w czasie których wykonuje się specjalistyczne ekspertyzy, np. archeozoologiczne, archeobotaniczne, palinologiczne czy antropologiczne. Badania antropologiczne pozwalają ustalić wiek i płeć zmarłego, zrekonstruować długość ciała czy dokonać oceny stanu biologicznego grupy na tle warunków życia, a nawet odtworzyć dietę żywieniową.

Budowę drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzielono na siedem odcinków. Pięć z nich, między Wrocławiem a Bardem o łącznej długości ok. 55 km, jest już w realizacji (w systemie Projektuj i buduj). Trasa będzie przedłużeniem kończącej się koło Kobierzyc drogi ekspresowej S8 biegnącej aż do Białegostoku. Będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi.

Droga pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami i Łagiewnikami to trzy odcinki realizacyjne. Pierwszy odcinek o długości 7,5 km, pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe, realizuje Strabag Infrastruktura Południe za kwotę 309,8 mln zł. Drugi, między węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski o długości 13,8 km, realizuje firma PORR za kwotę 401,1 mln zł. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu odcinków planowane jest w najbliższych tygodniach. Na trzeci odcinek, między węzłami Jordanów Śląski i Łagiewnikami Zachód o długości 11,2 km, w lipcu br. otrzymano od Wojewody Dolnośląskiej decyzję ZRID i rozpoczęto proces przekazywania wykonawcy terenu pod budowę drogi ekspresowej.

Dla odcinka między węzłami Łagiewniki Zachód i Niemcza, o długości 9,3 km, trwa jeszcze przetarg i w tym roku GDDKiA planuje podpisać umowę z wykonawcą. Dla drogi ekspresowej S8 między węzłami Niemcza i Ząbkowice Północ o długości 7,9 km, którą realizuje firma Mostostal Warszawa za kwotę blisko 306 mln zł, w tym roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie ZRID. Natomiast dla prawie 14-kilometrowego odcinka pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi i Bardem,  o wartości ponad 378 mln zł, który realizuje Grupa Mirbud , decyzję ZRID GDDKiA planuje otrzymać w IV kwartale tego roku.

Dla ostatniego odcinka drogi ekspresowej S8, między Bardem i Kłodzkiem, ogłoszono przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) wraz z materiałami do wniosku o decyzję środowiskową. Na oferty GDDKiA czeka do 27 sierpnia br.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dolnośląskie. Jest umowa na inwestycję przy S8

Drogi i autostrady

Dolnośląskie. Jest umowa na inwestycję przy S8

GR 05 lipca 2025

Dolny Śląsk: GDDKiA szuka wykonawcy badań archeologicznych

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest umowa na kolejny odcinek S8

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest umowa na kolejny odcinek S8

Mikołaj Kobryński 14 czerwca 2024

Są oferty na zaprojektowanie trasy Knyszyn – Korycin

Drogi i autostrady

Aż 16 ofert w ważnym przetargu ws. S8 na Dolnym Śląsku

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Dolnośląskie. Jest umowa na inwestycję przy S8

Drogi i autostrady

Dolnośląskie. Jest umowa na inwestycję przy S8

GR 05 lipca 2025

Dolny Śląsk: GDDKiA szuka wykonawcy badań archeologicznych

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest umowa na kolejny odcinek S8

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest umowa na kolejny odcinek S8

Mikołaj Kobryński 14 czerwca 2024

Są oferty na zaprojektowanie trasy Knyszyn – Korycin

Drogi i autostrady

Aż 16 ofert w ważnym przetargu ws. S8 na Dolnym Śląsku

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij